Szybki rozwój internetu i wzrost jego popularności doprowadziły do tego, że w nim zauważono wielki potencjał dystrybucji produktów i usług. Jako pierwsze w internecie pojawiły się usługi związane z nim samym, między innymi tworzenie witryn internetowych oraz inne usługi niezbędne do zaistnienia firmy w sieci. W tej chwili poprzez internet można zamówić każdy produkt i usługę, które są na tyle mobilne by można je było przesłać lub dostarczyć w inny prosty sposób. Internet jest doskonałym nośnikiem informacji, który pozwala w szybki i skuteczny sposób przekazywać informacje o cechach produktu, o jego cenie, czasie dostarczenia oraz inne użyteczne dane, takie jak np. próbka muzyki, z płyty CD, którą chcemy zakupić, część książki lub filmu, który nas interesuje, zanim go zakupimy. Internet na stałe wkomponował się już w krajobraz biznesu i jest wykorzystywany jako obszar poszerzający pole działania firm. Idealnym przykładem wykorzystania internetu jest sprzedaż biletów lotniczych, gdzie internet zastępuje tradycyjne biura podróży, które były ograniczone zasięgiem działania. Internet sam w sobie jest nieograniczony geograficznie, przez co sprzedaż biletów może być prowadzona na całym świecie poprzez jedną witrynę.
Sprzedaż produktów i usług przez internet przynosi korzyści zarówno kupującym jak i sprzedającym. Obie strony oszczędzają pieniądze, z racji tego że sprzedający nie musi ponosić nakładów na prowadzenie sprzedaży tradycyjnej, tj. zatrudnienie pracowników w każdym oddziale, utrzymywanie powierzchni magazynowej.
Handel internetowy przyjmuje różne formy:
-pomiędzy firmami (business-to-business, B2B)
-pomiędzy firmą a klientem (business-to-customer, B2C)
-pomiędzy klientami (customer-to-customer, C2C)
-pomiędzy klientem a firmą (customer-to-business, C2B)
|